בתי כנסת עתיקים בצפת

בית כנסת "האר"י הספרדי"

כאן, על-פי המסורת, נהג האר"י ללמוד תורה. במערה הנפתחת מהקיר המזרחי של בית הכנסת, נתגלה לו אליהו הנביא ומסר לו "גילויים" ופתרונות בתורת הסוד והקבלה. זה העתיק בבתי הכנסת בצפת; ראשיתו כבית כנסת על-שם אליהו הנביא. המבנה מיוחד במידותיו הגדולות ובתקרתו המעוטרת. הרעש הגדול (1837) חרב ברובו ושוקם בתרומות הנדיב ר' יצחק גויטע. בתש"ח שימש כעמדה קדמית חשובה אל מול השכונה הערבית חארת' אל רומאנה. חרכי ירי נפערו בראש הכותל הדרומי ושימשו את מגיני צפת. לאחרונה עבר שיפוץ ושחזור.

בית כנסת אבוהב

המפואר בבתי הכנסת העתיקים של צפת. מיוחד בציורי הסמלים שעל כיפתו, הנישאת על ארבעה עמודים רחבים. בית הכנסת קרוי על-שם החכם הספרדי ר' יצחק אבוהב, שחי בספרד במאה ה-15 ותלמידיו, ביניהם ר' יעקב בירב , עלו לצפת. בימני  שבין שלושת ארונות הקודש שמור ספרו העתיק, "ספר אבוהב", שנתקדש ויוחסו לו כוחות טמירים. בזכות קדושתו, כך מאמינים זקני צפת, שרד הכותל הדרומי של מבנה בית הכנסת ברעש 1837, וארונות הקודש לא ניזוקו. כסגולה לפריון ולטהרת המשפחה, נהגו בני צפת לערוך חופות בחצר בית הכנסת במשך שנים רבות. לאחרונה נערכו במבנה עבודות שיקום ושחזור.

בית כנסת מרן יוסף קארו

בסמטת "בית יוסף" בית כנסת הקרוי על-שם בעל ה"שולחן ערוך" – מרן יוסף קארו. המבנה המקורי נהרס פעמיים ברעשי האדמה שפקדו את צפת (ב-1759 וב-1837). מעל פתח הכניסה אבן חקוקה, המנציחה את מפעל השיקום האחרון. המסורת מספרת כי במרתף הבנוי מתחת לבית הכנסת, נגלה למרן יוסף קארו  ה"מגיד", שסייע לו בכתיבת ספריו החשובים. ניסים ונפלאות נקשרו לאותו מרתף ועדויות מהמאה ה-16 מספרות על הקולות שבקעו ממנו בלילות.

בית כנסת הצדיק הלבן

ברובע היהודי העתיק בצפת נמצא בית הכנסת של רבי בנאה ("הצדיק הלבן") בבית הכנסת ספר תורה עתיק בתוך בית הכנסת נמצא קברו המסורתי של רבי יוסי, שחי באמצע המאה השלישית, ומדבריו: "כל העוסק בתורה לשמה – תורתו נעשית לו סם חיים, וכל העוסק בתורה שלא לשמה – נעשית לו סם המוות". בחצר נמצא נצר של עץ תאנה עתיק.

על עץ זה סיפרו זקני צפת אגדה:
רבי יוסי בנאה היה מתקן את חורבות צפת וירושלים, והיה מעסק פועלים. פעם אחת, בעונת החורף – היה עסוק בתיקון בית הכנסת בירושלים והותיר בצפת את בנו.באותו היום תקף הרעב את הפועלים שעבדו אצל בנו, והם ביקשו לאכול. הבן היה במבוכה, היות ולא היו בידו מעות לרכישת מזון, ולא היו בידו מאכלים. במצוקתו ניגש אל עץ התאנה, אמר השבועה שלמד מאביו ופקד: "תאנה! תאנה! הוציאי פירותייך ויאכלו פועלי אבא!". הבשילה התאנה פרותיה והצמיחה בכורות. אכלו הפועלים לשובעה ושברו רעבונם.
כעבור יום חזר רבי יוסף לצפת, וסיפר לו הבן על נס התאנים. נאנח רבי יוסי אנחה מרה ואמר לבו: "בני,אתה הטרח את הקדוש-ברוך-הוא להוציא מהתאנה פירות שלא בזמנם, לכן תיאסף שלא בזמנך". ואכן, למחרת נפטר הבן והלך לעולמו.

בימי שלטון התורכים היה בצפת מושל אכזר שהתענה ליהודי העיר, הציק להם בכל הזדמנות, ובעיקר ביקש לפגוע בשמחת החג. כאשר גילה הזד שהיהודים קונים בערב יום הכיפורים תרנגולות לצורך "כפרות", וכל אחד משתדל לקנות תרנגולת לבנה וצחורה, ציווה על יהודי צפת לברך על תרנגולות שחורות, והיתרה שמי שיפר את הצו – יוצא להורג בתלייה.
נרעשו תושבי צפת ופחדו, בלית ברירה יצאו אל השוק ורכשו תרנגולות שחורות לעיני שליחי המושל. לאחר נועצו ברב העיר, ולפי עצתו יצאו לפקוד את קברו של רבי יוסי בנאה. על הקבר השתטחו בבכייה גדולה. וביקשו בתפילתם מן הצדיק להיות להם סנגור מהשמיים, על שנאלצו הם לכפר עם תרנגולות שחורות. נעתר הצדיק לקריאותיהם, והחליט להפר את גזירת הרשע. כאשר שבו היהודים לבתיהם מצאו שכל התרנגולות הפכו צחורות כשלג. והייתה שמחתם של הצפתים רבה על הנס, ומאז קראו לרבי יוסי בשם "הצדיק הלבן".

בית כנסת האר"י האשכנזי

בלב הרובע היהודי בעיר צפת העתיקה, שוכן בית כנסת האר"י , רבי יצחק לוריא, שנחשב לגדול מקובלי העיר צפת במאה ה- 16, ואבי תורה חדשה בקבלה שזכתה לכינוי 'הקבלה הלוריאנית'. האר"י נולד בירושלים בשנת 1534 לאב אשכנזי ואם ספרדייה. את מרבית ימיו העביר במצרים בחסות דודו מרדכי פרנסיס שהיה ממונה על המכס במצרים. במכתב שנמצא בגניזה בקהיר עולה שבמקביל ללימודי הקבלה עסק האר"י גם בסחר בתבלינים. בשנת 1570 הגיע האר"י לעיר צפת שם החלו להתקבץ סביבו מספר חסידים שנועדו בכינוי גורי האר"י.
כשנתיים מאוחר יותר בשנת 1572 והוא בן 38 בלבד, נפתר האר"י ונקבר בבית הקברות העתיק בצפת.

בעבר היה נהוג לחשוב כי בית הכנסת שכן מחוץ לרובע היהודי הקדום במקום שנקרא 'שדה תפוחים' שם נהג האר"י לקבל עם חסידיו את פני השבת. על פי המסורת רק לאחר מותו בנו חסידיו את בית הכנסת באותה חלקת שדה. לאחרונה הועלתה סברה כי בית הכנסת נבנה כחמישים שנים מוקדם יותר במחצית הראשונה של המאה ה- 16 ע"י עולים יוצאי ספרד. עולים אלו התיישבו תחליה ביוון (לאחר גירוש ספרד שחל בשנת 1492 לספירה) ומספר שנים לאחר שכבשו צבאות העותומנים את ארץ ישראל (בשנת 1517 לספירה)עלו לארץ והתיישבו בעיר צפת, זמן רב בטרם הגיע האר"י אל העיר. בצפת הקימו העולים את בית הכנסת שנקרה תחילה בשם 'גרגוס' (יווני). רק במאה ה- 18, לאחר העלייה החסידית מארצות אשכנז, הוסב שמו לבית כנסת האר"י האשכנזי. פתחו של בית הכנסת, כרבים מבתי צפת, פונה מערבה אל קבר רשב"י. העמוד משמש כמשואה אותה נהוג להדליק בל"ג בעומר ביום ההילולה המסורתי שנערך על קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. בעבר נהגו להסתופף סביב המשואה חולים וזקנים שלא יכלו להשתתף בהילולא במירון, והסתפקו בהדלקת המשואה בצפת שנועדה בשם 'הדלקת זוטא'. בשנת 1837 נפגע בית הכנסת קשות ברעידת האדמה הגדולה שפקדה את העיר צפת. רק כעבור כעשרים שנה נחנך בית הכנסת מחדש כפי שעולה מכתובת המצויה בחזית בית הכנסת בה מצוינת השנה 1857. בית כנסת זה עומד על תילו עד ימינו ומשרת קהילת מתפללים קבועה, עולים לרגל ומבקרים.