הקהילה היהודית
בתקופה העות'מאנית משמשת צפת כבירת המחוז (סנג'ק) שהיה כפוף ל"וילאית" (קבוצת מחוזות) דמשק. המחוז חולק לנפות והגיע מהליטני בצפון, עד לירדן במזרח ועמק יזרעאל בדרום. בצפת רוכז המנגנון האדמיניסטרטיבי ומושלה כונה סנג'ק ביי.
בתחומי חיים רבים זכו היהודים לעצמאות מעבר למקובל. דוגמה אופיינית לכך ניתן לראות בהקמת "חאן היהודים", שנועד להגן על תושבי הרובע ורכושם. היו בו מחסנים גדולים לשמירת הצמר הגולמי שיובא לצורך תעשיית הצמר. החאן שכונה "חאן אל באשה", נבנה באמצע המאה ה-16 כחצר מבוצרת מוקפת חומה, אשר שוכנו בה כ- 500 איש דרך קבע ונוספו עליהם רבים בשעת חירום.
היישוב היהודי היה דומיננטי בצפת. כוחו ומעמדו העצמאי נזכרים בעדויות מהמאה -16 ואף מאוחר יותר. מקורות רבים מדווחים על גודל האוכלוסייה והרכבה של צפת באותה תקופה. מכולם עולה שמספר היהודים היה מחצית מכלל האוכלוסייה בעיר ועד אמצע המאה ה-17, אף למעלה מכך. צפת היא העיר היחידה שזכתה לכך. בכל ערי הארץ האחרות היו היהודים מיעוט לאורך כל הדורות. זאת ועוד, מספר היהודים בצפת של המאה ה-16 גדל באופן בולט ממספר היהודים בכל עיר אחרת בארץ ישראל עד המאה ה-19. בתקופת השיא עמד על 15,000 נפש.
ארגון חיי הקהילה
ארבעה קהלים (עדות) עיקריים היו בצפת: ספרדי, מוסתערבי, איטלקי ואשכנזי. לכל קהל מוסדות משלו: בית כנסת, בית מדרש, בית דין וחברת קבורה. בראש כל קהל עמדו פרנסים ועל כולם ניצב חכם הקהל, שהיה בדרך כלל גם אב בית הדין. סמכויות השיפוט ניתנו לו בהתאם למעמדו וידיעותיו בהלכה. פרנסי כל הקהלים כונו "טובי העיר".
הפיצול הרב בקהילה היהודית העלה את הצורך להקים מוסדות מרכזיים לכלל הקהלים. כך הוקמו בתי דין מרכזיים וכן בית דין גדול, אשר כונה "בית הוועד". בשל ריבוי תלמידי חכמים בעיר התייחד בית הוועד שבה במספר גדול של דיינים ובסמכות שיפוט עליונה. לחכמי הקהלים היתה מעורבות רבה בחיי הפרט בקהילה. הם הקפידו על תשלום המסים ופסקי הדין שלהם אופיינו בנחרצות, עד כפייה.
הקהלים נבדלו זה מזה במאפייניהם ובמורשתם. המוסתערבים התייחדו במסורת אחיזתם הרצופה בארץ ישראל. הספרדים בלטו בעיסוקם בקבלה ובמסורת שהביאו עמם מתור הזהב של יהודי ספרד. האשכנזים הצטיינו בתקנון חברתי נוקשה.
קהל הספרדים היה הדומיננטי בצפת. וותיקי העיר, המוסתערבים, נאלצו להתמודד עם השפעת מנהגיהם ותקיפות פסיקתם בענייני תפילה והלכה. לא אחת פנו לסמכות הלכתית עליונה כדי לפתור סכסוכים ועימותי כוח. בצפת היתה גם הנהגה חילונית אשר הורכבה בעיקר מעשירי העיר. חבריה עסקו בענייני מסים וקיימו קשר עם הקאדי בתחום המשפט.
ספרות השו"ת (שאלות ותשובות) בת התקופה מעידה על שיתוף פעולה בין הקהלים. רב היה המשותף על המפריד.