• 972-4-6820089 +
  • ת.ד. 1047, צפת מיקוד: 13000
  • דף בית
  • אודות
  • צפת עיר הקודש
  • קברי צדיקים
  • בתי כנסת עתיקים
  • קניית חלקת קבר
  • וידאו
  • צור קשר
  • English
  • Français
תפריט
  • דף בית
  • אודות
  • צפת עיר הקודש
  • קברי צדיקים
  • בתי כנסת עתיקים
  • קניית חלקת קבר
  • וידאו
  • צור קשר
  • English
  • Français

הקהילה היהודית

הקהילה היהודית

בתקופה העות'מאנית משמשת צפת כבירת המחוז (סנג'ק) שהיה כפוף ל"וילאית" (קבוצת מחוזות) דמשק. המחוז חולק לנפות והגיע מהליטני בצפון, עד לירדן במזרח ועמק יזרעאל בדרום. בצפת רוכז המנגנון האדמיניסטרטיבי ומושלה כונה סנג'ק ביי.

בתחומי חיים רבים זכו היהודים לעצמאות מעבר למקובל. דוגמה אופיינית לכך ניתן לראות בהקמת "חאן היהודים", שנועד להגן על תושבי הרובע ורכושם. היו בו מחסנים גדולים לשמירת הצמר הגולמי שיובא לצורך תעשיית הצמר. החאן שכונה "חאן אל באשה", נבנה באמצע המאה ה-16 כחצר מבוצרת מוקפת חומה, אשר שוכנו בה כ- 500 איש דרך קבע ונוספו עליהם רבים בשעת חירום.

היישוב היהודי היה דומיננטי בצפת. כוחו ומעמדו העצמאי נזכרים בעדויות מהמאה -16 ואף מאוחר יותר. מקורות רבים מדווחים על גודל האוכלוסייה והרכבה של צפת באותה תקופה. מכולם עולה שמספר היהודים היה מחצית מכלל האוכלוסייה בעיר ועד אמצע המאה ה-17, אף למעלה מכך. צפת היא העיר היחידה שזכתה לכך. בכל ערי הארץ האחרות היו היהודים מיעוט לאורך כל הדורות. זאת ועוד, מספר היהודים בצפת של המאה ה-16 גדל באופן בולט ממספר היהודים בכל עיר אחרת בארץ ישראל עד המאה ה-19. בתקופת השיא עמד על 15,000 נפש.

ארגון חיי הקהילה

ארבעה קהלים (עדות) עיקריים היו בצפת: ספרדי, מוסתערבי, איטלקי ואשכנזי. לכל קהל מוסדות משלו: בית כנסת, בית מדרש, בית דין וחברת קבורה. בראש כל קהל עמדו פרנסים ועל כולם ניצב חכם הקהל, שהיה בדרך כלל גם אב בית הדין. סמכויות השיפוט ניתנו לו בהתאם למעמדו וידיעותיו בהלכה. פרנסי כל הקהלים כונו "טובי העיר".

הפיצול הרב בקהילה היהודית העלה את הצורך להקים מוסדות מרכזיים לכלל הקהלים. כך הוקמו בתי דין מרכזיים וכן בית דין גדול, אשר כונה "בית הוועד". בשל ריבוי תלמידי חכמים בעיר התייחד בית הוועד שבה במספר גדול של דיינים ובסמכות שיפוט עליונה. לחכמי הקהלים היתה מעורבות רבה בחיי הפרט בקהילה. הם הקפידו על תשלום המסים ופסקי הדין שלהם אופיינו בנחרצות, עד כפייה.

הקהלים נבדלו זה מזה במאפייניהם ובמורשתם. המוסתערבים התייחדו במסורת אחיזתם הרצופה בארץ ישראל. הספרדים בלטו בעיסוקם בקבלה ובמסורת שהביאו עמם מתור הזהב של יהודי ספרד. האשכנזים הצטיינו בתקנון חברתי נוקשה.

קהל הספרדים היה הדומיננטי בצפת. וותיקי העיר, המוסתערבים, נאלצו להתמודד עם השפעת מנהגיהם ותקיפות פסיקתם בענייני תפילה והלכה. לא אחת פנו לסמכות הלכתית עליונה כדי לפתור סכסוכים ועימותי כוח. בצפת היתה גם הנהגה חילונית אשר הורכבה בעיקר מעשירי העיר. חבריה עסקו בענייני מסים וקיימו קשר עם הקאדי בתחום המשפט. 

ספרות השו"ת (שאלות ותשובות) בת התקופה מעידה על שיתוף פעולה בין הקהלים. רב היה המשותף על המפריד.

בית הקברות העתיק
בית כנסת אבוהב
בית כנסת מרן יוסף קארו
בית הכנסת האר"י הספרדי
חיי רוח
ארבעה מגדולי צפת במאה ה-16
הרב יוסף קארו
זוהר שדעך
הקהילה היהודית
צפת, ממתי
המאה ה-19
המיסיון בצפת
המאה ה-20

צור קשר

  • 972-4-6820089 +
  • dayan770@gmail.com
  • benlag101@gmail.com
  • ת.ד. 1047 צפת מיקוד: 13000

תפריט

  • דף בית
  • אודות
  • צפת עיר הקודש
  • קברי צדיקים
  • בתי כנסת עתיקים
  • קניית חלקת קבר
  • וידאו
  • צור קשר
  • English
  • Français
  • דף בית
  • אודות
  • צפת עיר הקודש
  • קברי צדיקים
  • בתי כנסת עתיקים
  • קניית חלקת קבר
  • וידאו
  • צור קשר
  • English
  • Français

מעוניין לקבל פרטים נוספים? אנא מלא ונחזור אליך בהקדם

© כל הזכויות שמורות להקדש בית החיים צפת

עיצוב ובניית אתר – גלית מועלם

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס